Terveisiä kirjaston syövereistä,

Luin vielä kertaalleen optimasta löytyvän Peter Bergeristä kertovan artikkelin  ja etenkin kriisiviestintää käsittelevän osuuden. Artikkelin mukaan Berger neuvoo organisaatioita valmistautumaan tuleviin kriiseihin ja viestinnän kautta valmistamaan myös sidosryhmät kriiseihin. Berger pitää itsestään selvyytenä, että kriisi on tulossa.

Minua kummastuttaa ajatus, että valmistellaan sidosryhmät ja organisaatio kriisiä varten, joka on jo tiedostettu ja määritelty. Mieleeni tulee skenaario, että jääkiekon maajoukkueemme lähtee pelaamaan ottelua Ruotsin joukkuetta vastaan, mutta joukkueenjohto valmistelee jo tiedotetta hävitystä pelistä.

Totta kai on tärkeää, että organisaatiolla on olemassa kriisinhallintasuunnitelma, jossa ollaan valmistuttu pahimpiin mahdollisiin skenaarioihin, mutta eikö tiedossa olevat kriisit pitäisi pystyä käsittelemään organisaatiossa ennen kuin kriisinhallintasuunnitelmalle on käyttöä? Mielestäni kriisihallintasuunnitelma on juuri sitä varten, että jos kriisi ei saada estettyä ja se pääsee ns. läpi niin voidaan reagoida nopeasti suunnitelman mukaan. Sitten JOS peli hävitään, niin voidaan siirtyä valmiiksi suunniteltuun kriisihallintasuunnitelmaan, mutta yritetään ensiksi voittaa. 

Ajatukseni saattaa olla vähä kaukaa haettu, mutta minua jäi vaivamaan silti Veeran aikaisemmassa kirjoituksessa " Kriisi on ihan ok. " mainittu lausahdus " Kriisi tulee välttämättä. " . Toimivalla ja avoimella organisaatioviestinnällä pitäisi mielestäni pyrkiä estämään kriisit ennen kuin täytyy turvautua kriisiviestintään.  

Stemppiä kaikille viimeisten postauksien kirjoittamiseen,

Taneli