Mietin pitkään mitä aihetta käsittelisin tässä postauksessani. Lopulta kuitenkin päädyin yksinkertaiseen ratkaisuun ja menin yliopiston yhteisöviestinnän omille sivuille ja aloin pohtia, kuinka Peter Bergerin ajatuksia pystyisi soveltamaan suoraan meidän opintojemme pääpainoalueisiin. 
 
Organisaatioviestinnän johtamiseen ja kokonaisvaltaiseen hallintaa Bergerin ajatukset voivat olla avuksi usealla tavalla. Esimerkiksi, jos on kyseessä iso globaali organisaatio, jolla on sidosryhmiä eri kulttuureista on tärkeää, että ulkoisessa ja sisäisessä viestinnässä otetaan huomioon näiden väliset eroavaisuudet ( Cosmopolitan motif. ) . Bergerhän pyrkii käsittelemään yhteiskuntaamme mahdollisimman monesta eri lähdökohdasta ja huomioimaan kulttuuriset erot. Se, mikä on meille länsimaalaisessa kulttuurissa " of course! " juttu ( kuten hän kirjassaan Invitation to Sosiology - A Humanistic perspective, 1981, kuvailee) , ei välttämättä todellakaan ole " of course! " toisessa kulttuurissa. Viestinnässä voidaan tehdä todella isoja virheitä, ellei olla perillä siitä kuka viestiä on vastaanottamassa. Katsomalla vastaanottajan näkökulmasta voidaan ennakoida viestin vaikutusta ja olla askelta edellä jo ennen varsinaista reaktiota.
 
Markkinointiviestinnän puolelle lainattavissa oleva olleellinen kysymys Bergeriltä on " What are the collective ideas that move men and institutions? " (s. 31, Invitation to sosiology - Humanistic perspective, Berger) . Suomennettuna siis mitkä ovat niitä yhteisiä ideoita, jotka saavat ihmiset ja instituutiot tekemään asioita? Mielestäni suunniteltaessa toimivaa markkinointiviestintää tämä kysymys on hyvä ottaa esille. 
 
Mediasuhteiden hallinnassa Bergerin avaraa maailmankuvaa ihannoiva ajattelu toimii mielestäni upeasti nykypäivän monimuotoisessa ja jatkuvasti muuttuvassa yhteiskunnassa. Ihmisten entistä vapaampi ja nopempi maantieteellinen ja sosiaalinen liikkuvuus luo haasteita median hallintaa. Maantieteellisesti liikkuvat ihmiset ovat tietoisia asioista ympäri maailmaa, joten se on otteva huomioon esimerkiksi uutisointia tehdessä. Sosiaalisella liikkuvuudella Berger tarkoittaa sitä, että ihmiset liikkuvat nykyään sosiaaliselta tasolta toiselle hyvinkin nopeasti. Esimerkiksi Iltalehteä lukevasta konttorististi voi todella nopeasti nousta Kauppalehteä lukevaksi myyntipäälliköksi( Vertauskuva lainattu Bergeriltä s. 63, mutta lehdet muutettu kotimaisiksi. ). Tälläiset muutokset aiheuttavat haasteita ja ne on hyvä ottaa huomioon. 
 
Tässä muutamia ajatuksia Peter Bergerin ja yhteisöviestinnän välillä. Löydättekö Te arvoisat lukijat nämä yhteydet vai ammuinko aivan ohi? =)
 
Lähteenä tähän postauksen Bergerin kirja, Invitation to Sosiology - A Humanistic perspective, 1981.
 
Mukavata viikonloppua ihan jokkaeselle,
 
Taneli Kuopijjosta